Uitgebreid Nieuw Zeeland verslag - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Laura Ossendrijver - WaarBenJij.nu Uitgebreid Nieuw Zeeland verslag - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Laura Ossendrijver - WaarBenJij.nu

Uitgebreid Nieuw Zeeland verslag

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Januari 2017 | Australië, Airlie Beach

Hallloooo hier dan eindelijk de blog over Nieuw Zeeland! Ik weet dat ik hier lang mee heb gewacht maar ach, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Mijn reis in Nieuw Zeeland begon in Auckland, de grootste stad van NZ. Deze stad vond ik niet geweldig maar heb mij toch zeker vermaakt met een wandeling naar Mount Eden en een dagje naar Waiheke Island. Daarna ging mijn reis eindelijk beginnen. 6 weken lang zou ik gaan reizen met Stray, een busmaatschappij die je heel veel laat zien en waar ik zelf kan bepalen of ik ergens langer wil blijven. Eerst ging ik drie dagen naar het stukje ten Noorden van Auckland. Dit is een wat rustiger gebied. Hier heb ik een wandeling naar de Haruru Falls gemaakt en een dagtour gedaan naar het uiterste noordelijke puntje van NZ, Cape Reinga. Hier hadden we echt een fantastisch uitzicht op mooie stranden.
Daarna moest ik weer terug naar Auckland voor twee nachtjes en toen weer door om de rest van het Noorder eiland te zien. De eerste stop was Hahei. Dit is een klein kustplaatsje vlakbij de Cathedral Cove. Dit is het strand waar de film Narnia deels is opgenomen. Onderweg naar Hahei begaf onze bus het ook dus toen waren we gestrand in the middle of nowhere. Gelukkig hoefde we maar een uurtje te wachten voordat we opgehaald werden. De volgende dag waren we in Raglan voor een nachtje. Door de regen konden we niet zoveel doen dus hebben we maar The Lord of The Rings gekeken als voorbereiding voor Hobbiton de volgende dag.
De volgende dag gingen we eerst langs Waitomo, hier zijn de grotten met lichtgevende wormpjes. Ik koos voor een tour waarbij ik in een raftboot ging zitten en toen gingen we de grot in zonder lichten. Het hele plafond van de grot werd verlicht door blauw/groene wormpjes. Het was echt heel erg mooi.
Na de lunch was het tijd voor Hobbiton, de film set van de films. Ik moet zeggen dat ookal ben ik geen fan van de films, de tour was wel erg leuk. We kregen een rondleiding langs alle deurtjes en toen nog een drankje in The Green Dragon. Aan het einde van de dag kwamen we aan in Rotorua. Deze plek stinkt maar rotte eieren door alle geothermische dampen. Ik ben hier ook nog een park gegaan waar je kokende modder hebt, fel groene meertjes en een meer waar de dampen vanaf komen.
Daarna gingen we naar onze cultuur stop. We gingen langs bij een modern Maori dorp en krgen hier alles te horen over hun gebruiken en godsdienst. Het was het heel erg interessant. In de avond kookten ze een Hangie voor ons. Dit is een gat in de grond gevuld met verhitte stenen en daar bovenop worden rekken met vlees en groenten gelegd. Dit werd vervolgens afgedekt en alles kon garen voor drie uur. Het eten was echt overheerlijk.
Taupo was de volgende stop. Bij deze plaats is een heel groot mooi meer maar ik heb hier eigenlijk niet zoveel gedaan, ik was erg moe dus heb lekker uitgerust. Het spannendste wat ik hier heb gedaan is denk ik een Harry Potter quiz in mijn hostel, maar zelfs die hebben we niet gewonnen.
Whakaroo was een stop alleen voor Stray. Het was een super grote schapenboerderij in de bergen. We hadden een kampvuur en het was echt heel erg gezellig. De volgende dag ben ik hier ook gaan paardrijden maar doorde regen konden we niet anders dan stappen. Het uitzicht was alsnog erg mooi.
Daarna gingenwe naar National Park en nee het is geen nationaal park, de plaats heet gewoon zo. Hier konden mensen de Tongariro wandeling doen maar ik heb er uiteindelijk voor gekozen dit niet te doen omdat ik het niet aandurfde met mijn knieën. In plaats daarvan ging ik met een groepje minigolfen.
De laatste stop op het Noorder eiland was Wellington. Dit vind ik de leukste stad in NZ. De sfeer was erg goed en je kon er leuk langs het water lopen. Hier is ook het TePapa museum. Dit museum is erg groot en gratis toegang dus zeker het bezoeken waard.
Onze ferry naar het Zuider eiland had drie uur vertraging. Dit was echt balen want we moesten die ochtend erg vroeg op en dat was dus voor niks. We kwamen dus ook later in de avond aan in hrt Abel Tasman park. Dit is een erg groot natuur park langs de kust. De volgende dag maakte we hier een lange wandeling maar het was echt aan het gieten. Hierdoor was het minder leuk ookal kon ik nog steeds zien dat het echt prachtig was. Toen we terug waren bij ons kamp kon ik het water gewoon uit mijn schoenen laten lopen. Het duurde drie dagen voordat ze droog waren!
De dag erop gingen we langs een bierbrouwerij. Het was niet zo groot maar wel erg leuk en we kregen meerdere biertjes om te proeven.
Daarna gingen we naar de Frans Jozef gletsjer. Hier ben ik met een helikopter op gegaan en we zijn over de gletsjer gaan wandelen. Dit was echt heel gaaf met super grote ijsblokken en gaten van meer dan 20 meter diep. Daarna hadden we toegang tot de Hot pools om weer lekker op te warmen.
Wanaka was mijn favoriete stop op het Zuider eiland en misschien wel van mijn hele trip door NZ. Er was een leuk dorpje en een groot meer waar je aan overkant de bergen met besneeuwde toppen kon zien. Als NZ googled kom dit plaatje tegen. Ik ben hier langs een wijngaard gegaan om wijn te proeven, een wandeling gemaakt naar een berg met prachtig uitzicht en wezen suppen. Dit is het op een board staan met een paddle en het was erg leuk.
The adventure captiol of NZ, Queenstown kwam daarna. Deze plaats is vol met backpackers en er zijn inderdaad erg veel activiteiten. Mijn eerste activiteit was de Shotover Canyon Swing van een 109 meter hoog platform. Je valt eerst 70 meter naar beneden in vrije val en dan kom je in een boog van 200 meter terecht. De eerste keer sprong ik zelf naar beneden en de tweede ker werd ik in een stoel achterover gegooid. Ik dacht echt dat ik doodging maar het was ook echt fantastisch.
In Queenstown hebben ze ook de beste burgers van NZ: de Ferg Burger. Dit moest ik natuurlijk uitproberen en het smaakte inderdaad echt fantastisch. Ook ben ik hier wer gaan paardrijden. Deze keer was het wel echt paardrijden en de omgeving was echt prachtig. We liepen door hoge bloemenvelden en gletsjerrivieren.
Daarna gingen we een cruise maken door de Milford Sound. Dit is een fjord met erg hoge rotswanden. Het zag erg echt indrukwekkend uit.
Het zuidelijkste puntje van NZ was mij volgende stop. Met de ferry ging naar Stewart Island waar ik drie nachten heb geslapen. Ik heb hier veel mooie wandelingen gemaakt en ook eindelijk een kiwi gespot.
Na nog een nachtje in Queenstown door naar Mt Cook. Hier was echt helemaal niks behalve ons hostel maar je kon er wel een gave wandeling maken naar een punt waar je een super uitzicht hebt op de berg. Ze zeiden ook dat je hier super goed naar de sterren kon kijken maar helaas was het bewolkt. :(
De dag erna was het tijd voor iets waar ik al de hele tijd in NZ naar uitkeek: raften! Het stelde zeker niet teleur. Het was een erg wilde rivier en dus ook erg uitdagend. Een keer kiepte de boot bijna om door een misverstand in de boot, eigenlijk moest iedereen aan de linkerkant naar de rechterkant springen. Maar iedereen aan de rechterkant sprong naar links en daardoor werd ik bijna uit de boot geknikkerd. Gelukkig ging de boot toch weer recht liggen.
Christchurch was mijn laatste stop. Deze plaats was een aantal jaar geleden getroffen door een aardbeving dus veel gebouwen staan in de steigers. Verder vond ik de stad zelf ook niet zo spannend.
Eigenlijk wilde ik ook nog naar Kaikoura maar de wegen waren helemaal verwoest door de aardbeving. Zelf heb ik die aardbeving helemaal niet gevoeld want ik zat toen in Rotorua.
Na een lange avond op het vliegveld van Christchurch ging ik weer terug naar Australië. Mijn reis door Nieuw Zeeland was echt geweldig en ik had het echt niet willen missen. Het landschap is zo divers dat je overal mooie plekjes tegenkomt. Ik ga zeker nog een keer terug!

Op het moment ben ik weer aan het reizen langs de oostkust van OZ en opzoek naar een baan want NZ heeft me arm gemaakt. Maar alles over de feestdagen en wat ik tot nu to heb gezien schrijf ik een andere keer weer voor jullie op. Ik zal kijkem of ik nog wat foto's kan toevoegen maar anders moeten jullie daar nog wat langer op wachten.

Mazzel!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 06 Sept. 2016
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 6433

Voorgaande reizen:

09 September 2016 - 12 April 2017

Going Down Under

Landen bezocht: